onsdag 9 januari 2013

Sy-lan

I höstas då jag märkte att sömnad verkligen är något jag vill ägna mera tid åt så beslöt jag mig för att anmäla mig till Arbis Syjunta. Detta beslut är jag verkligen glad åt i dag, så skönt att ha en kväll i veckan då man ostört får sy eller klippa till mönster. Att vi dessutom alla är ett gäng glada mammor gör ju saken bara bättre. Ännu ett stort plus med syjuntan är att dom med jämna mellanrum har ordnat Sy-lan, d.v.s. ett helt dygn då man ostört har möjlighet att sy, sticka och umgås med trevliga människor. Senaste helg fick jag alltså delta i mitt livs första Sy-lan tillsammans med syjuntan (och jag väntar redan med iver på följande).

Jag förberedde mig med att rita ut mönster och klippa till tyger, sedan var det bara att sy (och sprätta lite emellanåt). Barnens glädje då jag kom hem med de nya kläderna var total, så roligt att sy då resultaten är uppskattade!

Nedan ser ni resultaten:

En pyjamas till Ida i ett fint tyg där hon kan räkna får om hon får problem att hitta sömnen:)
Mönstret på pyjamasbyxorna är från Ottobre 6/10 Milla, egentligen inga pyjamasbyxor men modellen blev bra. Pyjamaströjan  är från Ottobre 4/12 Little Lamb, egentligen en helt vanlig reglantröja.

Tröja till Isak med tyget retro träd från Znok, mönstret är Baby Basics från Ottobre 4/11

Bruna velour byxor till Isak, mönstret från Ottobre 1/12 Little Houses, aningen tilltagna för att fungera i velour.

Retroträds tunika till Ida, mönstret från Ottobre 4/12 princess, ett mönster som jag kommer att använda igen, passade så bra på Ida.

Orangegula velourbyxor till Ida. Tyget hamstrade jag från Ahkera Liisa I Laihela på deras mellandagsrea. Tycker jätte mycket om färgen. Mönstret är från Ottobre 4/11 Relaxed. Tycker också om detta mönster och tror att det blir ett par till byxor enligt detta:)

Reglanbody till Isak i ett djungel tyg från Tyska Lillestoff. Mönstret ur Ottobre 6/12 Kisuliini.

Orangegula velourbyxor till Isak med fickor. Mönstret från Ottobre 4/11 City Mouse. Fickorna satte jag till eftersom jag tycker byxorna blir såå mycket mera med ett par fickor. Definitivt värt den extra tid man lägger ned på fickorna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar