lördag 23 februari 2013

En jacka som andas vår!

För exakt en vecka sedan, på hemvägen från Levi efter en riktigt skön vecka med skidning, slalom, pulkbacke och trevligt sällskap, gjorde vi en "Lunch" paus vid Ikea i Haparanda. Jag kom då över detta fina tyg som jag genast såg förvandlas till en vårjacka åt Ida. Fanns i denna färg samt i en blåare variant som också hamnade i Ikea kassen och skall förhoppningsvis så småningom förvandlas till en jacka åt Isak.

Tyget gick lös på hela 59 kr/m och till foder använde jag tyget från en fleeceflit som kostade 39 kr, så totala kostnaden för denna jacka torde bli ca 15 €! Blev faktiskt positivt överraskad över alla fina tyger som fanns på Ikea, synd bara att man inte kan beställa tyger via deras nätshop.


Detta var också första fodrade jackan jag sytt och det tog nog ett tag innan jag hade allt att sitta som det skulle. För att göra det lite svårare hade jag också beskrivningarna endast på finska och kan inte skryta med att alla finska sytermer sitter som de borde. Men har också lärt mig en hel del och vet i fortsättningen lite mera om vad man skall tänka på då man syr en fodrar jacka, så förhoppningsvis blir det mindre sprättande nästa gång. Måste ändå säga att jag är helt nöjd med resultatet för att vara en första gång :)


 
 
Funderade först om det skulle bli tjockt och besvärligt med fleece som foder då mönster jackan hade ett bomullstyg som foder. Men kan nog konstatera att fleece också fungerar bra, dessutom blev det ju en betydligt varmare jacka på detta vis. Funderade också om jag skulle sätta en dragkedja i stället för knapparna men gick sedan efter ursprungsmönstret och använde knappar, är ju inte lika lätt för en 4-åring att klä på men Ida verkade tycka att det var helt ok.
 
Min nya symaskin syr också bokstäver och kom på en bra användning för denna funktion. Programmerade in Idas namn och sydde detta på hängtampen i nacken, då vet ju alla att det är hennes jacka:) 
 
Mönstret är från Ottobre 1/12, Butterfly Camouflage.
 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar