måndag 4 februari 2013

Tröja att mysa i

Såg för ett tag sedan en tröja i min mammas Suuri Käsityö tidning som jag tänkte att jag skulle sy till mig själv bara jag hittade något lämpligt tyg. Hade ett tag funderat på Maitotyttös/Hannan kangas "ralliraita" frotte och då jag hittade en meters restbit av detta i Pehmias webbshop så beställde jag hem den. Sedan såg jag en snygg modell på en frottetröja med hög hals och knäppning på bloggen Made for Apes och visste ungerfär vad jag ville ha. Man kan alltså säga att detta är en kombination av blogginspiration, mönstret på en tunika i Suurikäsityö 2/2012 och mönstet på en reglantröja i Ottobre Woman 5/2011, en meter skön frotte samt lite egna funderingar:)

Tröjan är riktigt skön på och passar en hemmamammas garderob perfekt. Går finfint att använda både med jeans och tights. Fickorna på framstycket blev lite onödigt småa och fyller inte direkt någon funktion förutom utseendemässigt. Men eftersom jag endast hade en meter tyg att använda så blev det inga stora bitar över, valde därför också att sätta en svart bred resår i ärmarna eftersom tyget inte riktigt räckte till långa ärmar. Knapparna är från min egen lilla knappsamling och har antagligen kommit med någon Esprit jacka jag köpt eftersom det står Esprit på knapparna, lite roligt att alla 3 knappar är likadana fast i olika storlekar:)

2 kommentarer:

  1. Jättefin! :) Jag har samma tyg som väntar ännu på inspiration :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Tyget är jätteskönt och fint, speciellt den orange-gula färgen känns passande nu då man väntar på våren!

      Radera