lördag 10 maj 2014

Vårens alster


Länge sedan sist men nu skall jag försöka uppdatera bloggen lite med något av det jag sytt här under våren.

Födelsedagspresenter

Barnen har jämnåriga vänner som firat sina födelsedagar och till dessa två flickor sydde jag varsin klänning av ett fotoprint tyg från Stoff och Stil.


Mönstret på denna klänning i storlek 104 kommer ur boken Heilt Spesiell og Jubel. Fickor och halshål kantade jag med lila resor och ficköppningarna fick också lite lila spets som dekoration.


Till storasystern blev det en kortärmad variant. Mönstret på denna kommer ur senaste Ottobre kids, gillar lösningen med fickorna på framstycket.


3-pack trosor

Lite nyttosömnad av tygrester:)


Mönster ur Ottobre 6/10.


Tyg och modell matchning

Till Ida och mig har jag också sytt matchande tröjor av PaaPiis fina Sammalpolku tyg


Min tröja kallar jag en Simone tröja. Mönstret har en syjunttis ritat och jag och några andra från syjuntan ritade av det på vinterns Sy-lan och nu har vi en hel del Simone tröjor i våran syjunta :) En skön modell med mycket vidd nertill.

Ida ville ha en liknande tröja så till henne ritade jag av mönstret på modell 22 ur Ottobre 1/14. På begäran med förlängda ärmar. Fickorna av ett prickigt tyg på framstycket och en rosa spetsdragkedja baktill pryder denna tröja.


Fina färgglada fjädrar

Då Ida tittade i senaste Ottobre var det ett tyg och en modell som hon ville ha och då en Lillestoffbeställning blev aktuell så fanns fjädertyget högst upp på Idas önskelista. Tycker själv att det är roligt att det inte alltid är de rosa tygerna som faller henne i smaken. 

Modellen på denna tunika/klänning är den samma som på länningen jag sydde till hennes kompis men enligt dotterns önskemål gjorde jag den med långa ärmar i stället.


Har nog en del andra plagg som jag sytt under våren men dessa har inte fastnat på bild... Massor av tyger har jag också så nu hoppas jag på sytid och syinspiration:)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar