tisdag 24 juni 2014

Sommarkläder

I väntan på sommarvärmen passar jag på att uppdatera bloggen med en del av de sommarkläder jag har sytt. En hel del av kläderna sydde jag på våren Sy-lan men har inte kommit mig för att fota och lägga upp bilder på bloggen. Tycker att tiden flyger i väg som alldrig förr och jag försöker njuta så mycket som möjligt av den sista tiden som jag är hemma med barnen. På hösten blir det dagis, förskola och jobb och misstänker att sytiden kommer att bli lidande och att sy-juntan och Sy-lan kommer att spela en allt viktigare roll för att jag skall kunna fortsätta med min hobby :)

Till barnen har jag igen matchat lite med tyger och färger. De tycker själva om att få använda kläder som hör i hop och ofta väljer de själva att använda plaggen samtidigt. Fiskarna från Lillestoff är ett tyg som vi alla tyckte hörde sommaren till och jag lyckades få ut en hel del kläder från en meter tyg då jag har kombinerat med lite andra tyger.


En kortärmad tröja till Isak (modell 23 ur OB 3/13) och en tunika till Ida. Modellen på Idas tunika kommer ur OB 3/14 och det är tredje gången jag använder detta mönster. Tycker om fickorna samt skärningen som passar så bra för att kombinera två olika tyger. Denna gång har jag kombinerat med Lillestoffs tyg "sleep on pea" vars färger passade perfekt till fiskarna. Ida fick också ett par kapri tights av det randiga tyget som ännu inte har fastnat på bild och till Isak sydde jag ett par turkosa byxor i stretchcollege med fickor fram och bak. Mönstret kommer från Ottobre 1/14.


Av fiskarna fick jag ännu ett framstycke till denna ärmlösa top. Bakstycket är randigt, samma tyg som fickan på framstycket, och det kommer från Ohlssons tyger i Umeå. Mönstret är ur OB 3/14. Kortbyxorna i frotté är sydda enligt ett mönster ur boken Heilt spesiell og jubel.


Jag fortsatte matcha och sydde varsin tröja för sommarens vandringsturer. Campingtyget kommer från lillestoff och som mönsterbas har jag använt modell 23 ur OB 4/13. 



Isak har också fått en fotbollströja som jag klippte till på samma gång som fisktröjan.



Och en sommardräkt i frotté. Tyget fyndade jag från Ellen och Elvira. Modellen finns i boken Heilt spesiell og jubel. Tyvärr blev dragkedjan lite guppig, svårt att få kantningen perfekt då man skall sy fast en dragkedja....



Till mig själv har jag också sytt några enkla plagg. En kortärmad tröja i Sari Ahokainens tyg Fall in love. Modellen är ur boken sy från hood till skjortklänning. En t-tröja modell längre enligt en egen mönsterkonstruktion och tyget kommer från Lillestoff.


För lite kallare väder har jag också sytt en oversize kofta. Mönstret kommer ur en Burda men minns inte vilken. Satte till fickor och två knappar. Denna har varit skön att använda nu då termometern inte kommit över +15...



En gammal kollega har fått tillökning i familjen och vi hälsade på dem för ett tag sedan. Innan besöket sydde jag dessa två matchande tröjor till storebor och lillebror :)



Har ännu en del färdigt utklippta sommarkläder som väntar på sytid, så hoppas på lite varmare väder ännu och framgörallt väntar jag på att få packa kläderna i husvagnen för sommarens tripp till Sverige och Norge!

Glad sommar!












1 kommentar: