onsdag 26 juni 2013

Sommarens Badankor!

Nu har symaskinerna varit på semester i snart en månad! Familjen och jag har hunnit med en husvagnsresa genom Tyskland, Luxemburg, Danmark och Sverige och firat midsommar med släkt och vänner. Vi har sett och upplevt en hel del under denna tid och jag har faktiskt inte hunnit sakna symaskinena desto mera. Då vi var i Tyskland fick jag besöka Lillestoffs lagerbutik utanför Hannover och i Sverige blev det lite tygshopping på Ikea och Stoff & Stil vid Kungens Kurva utanför Stockholm, så en hel del nya fina tyger har också hittat hem till min tyghylla:)

I går kväll tyckte jag ändå att det var dags att sy lite igen. Hade tänkt sy i något av de nya tygerna jag hittade på Stoff och Stil men så ville dottern så gärna ha något plagg av tyget med badankorna på som jag tidigare hade beställt med en syjunte vän från Jny-design. Eftersom prognoserna ännu spår varmt och soligt sommarväder så blev det en ärmlös klänning till dottern och en tank top till Isak. Hade också sedan tidigare en orangefärgad trikå hemma som jag hittat på Eurokangas stuv-sida och av detta tyg sydde jag  ett par harem shorts till Isak och antagligen kommer det också att bli ett par leggings till Ida av samma tyg (på bilderna nedan har Ida köpta vita leggings från Lindex). 

Valde att kanta med den för detta tyg självklara färgen vitt och efter att jag misslyckats med att sy fast kjoldelen på Idas klänning och klippte loss den igen (rynkade med tråd och fick ett ojämt resultat med fula veck) så kom jag på att jag kunde använda mig av ett vitt resårband med en finare vågig kant för att rynka kjoldelen och tycker att denna detalj gjorde en hel del med den annars ganska enkla klänningen:) Ibland kommer det bra saker ur de dåliga!


Mönstret till Isaks tank-topp är från Ottobre 1/13 och Harem shortsen från Ottobre 3/13. Till idas klänning har jag använt Minnie ur Ottobre 6/10. Tyckte först att tyget skulle vara ett självklart val till små babykläder men visst passar det bra för lite större barn också. Det är också roligt med fina neutrala färger som fungerar snyggt för både pojkar och flickor.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar