torsdag 19 december 2013

Finbyxor och tröja till lilleman.


Väntan har varit stor men i går var det äntligen dags för Idas klubben julfest. Åskådarna fick njuta av ett gäng söta, finklädda och skönsjungande barn som var så duktiga och fick hela publiken på ett strålande humör:)

Ida hade på sig sin fina röda klänning som jag sydde klar till lillajul (http://mosastuff.blogspot.fi/2013/12/julrott-till-mor-och-dotter.html) och till Isak, som hittills har firat i mjukisbyxor eller jeans, hade jag nu sytt ett set med farfarströja och senapsgula finbyxor.


Mönstret på tröjan är en kombination av två mönster ur Ottobre 6/10. Modellen är lite snävare med rundade reglansömmar. Längs sömmarna har jag sytt stickningar med tvillingnålen. Valde att lägga till knapplist och armlappar för att piffa till tröjan lite extra.

Tyget deer friends kommer från lillestoff och detaljerna i senapsgult är sydda i en enfärgad trikå från Eurokangas stuvbitsida. Knapparna från min mors knappsamling.


Mönsret på byxorna är ur senaste Ottobre. Gillar modellen med veckena framtill och linningen med knapphål för hängslor samt bakfickor med snygga stickningar och knappar. 

Hade brottom med att få byxorna sydda och tyvärr hade jag ingen senapsgul dragkjedja hemma. Valde då att sätta en gul men detta stör mig nu lite eftersom dragaren vill smyga fram och den klargula färgen sticker mig i ögonen. En annan miss i brådskan var att jag förkortade byxbenen lite onödigt mycke med tanke på hur mycket växtmån det i övrigt finns i byxorna. För tillfället behövs nog hängslorna för att  hålla byxorna uppe:) 

Tyget är köpt på Eurokangas och om jag inte misstar mig så tror jag att detta tyg kallas för Twill.. Hängslorna kommer från Kappahl, klippte bort knäppena baktill och sydde på knappar i stället.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar