måndag 2 december 2013

Julrött till mor och dotter!

December är en månad då man gärna kan klä sig i rött och också en månad då det finns en hel del tillfällen att klä upp sig lite extra. Har därför sytt tunikor i Lillestoffs fina röda Sakura tyg till mig och Ida så att vi kan matcha varandra nu under festligheterna i Advent.



Tunikan till mig själv har jag sytt enligt det tyska E-book mönstret Martha från das Milchmonster. Denna verision utan ficka och aningen förlängd. Gillar framförallt kragen på denna modell. 

Mönstret på Idas tunika är från boken Heilt spesiell og jubel. Satte till en krage på Idas klänning för att göra den mera lik min verision och för att jag ville prova om kragen också fungerar på en barnmodell. Borde ha gjort halshålet större och skärningen framtill ännu brantare men visst fungerar den så här också.

En vit spets får dekorera min krage och ficköppningarna på Idas klänning. Kanten på Idas krage har jag dekorerat med en bit sakura band. Eftersom jag ännu en gång hade lite knappt med tyg så blev jag tvungen att använda mig av lite röd enfärgad trikå för att få fullånga ärmar på min tunika , i sömmen har jag smygit med en röd spets.

2 kommentarer:

  1. Åh Sakura! ;) Har ju själv en Martha variant av det tyget, men den med fickan. Din variant är verkligen en stilren variant. Avskalad, men ändå elegant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Roligt med Martha mönstret då man får så olika plagg med bara små ändringar:)

      Radera