tisdag 3 december 2013

Julfestklänning

I juletider så brukar det bli en och annan julfest för våran del och så även detta år. På en julfest så är det roligt att få klä upp sig lite och i vanliga fall så brukar det bli en hel del springande i stadens klädbutiker för att hitta något att ha på sig:)

Detta år ville jag gärna sy en egen julfestklänning och slapp på det viset springandet i klädbutikerna. Spänderade i stället cirka 2 timmar på Eurokangas där jag vände och vred på alla tygerna för att hitta något som jag gillade och som jag tyckte skulle passa till denna lite geisha inspirerade klänningen jag ville sy. Hade först tänkt mig ett röttblommigt tyg i mitten och något mörkare enfärgat vinrött på sidorna. Men tygerna i mitt huvud gick inte att finna och jag tänkte nästan skippa hela klännings-
projektet. Till slut kom jag dock på idén att kombinera ett enfärgat guldgult satintyg med ett guldglittrigt spetstyg i stället för det blommiga tygerna på mitten och till sidorna valde jag ett enfärgat mörklila satintyg. Tycker om färgkombinationen och den guld glittriga spetsen ger en julig känsla.


Mönstret på klänningen är ur Burda style 9/13 och redan då jag fick tidningen tyckte jag att klänningen hade julfest potential. Är i stort sätt nöjd med klänningen och trivdes mycket bra i den då jag senaste helg hade äran att gå på jobbets julfest.

Men visst är det betydligt mer pilligt att sy i ett halkigt satintyg än i töjbara trikåer. Dessutom blev det ju dubbla tyger på flera av delarna (satin+spets) och det var svårt att få delarna helt lika då spetsen hade en tendens att töja i olika riktningar då man klippte och sydde. Klänningen är inte perfekt och jag fick göra en del korrigeringar för att den skulle sitta ok över brösten och tycker ännu att skärningen framtill kunde vara lite djupare. Vet att jag antagligen har spenderat mera tid på denna klänning än vad jag har gjort tidigare år i jakten på en julfestklänning, men det känns ändå såå roligt att kunna klä upp sig i något hemsytt på julfesten!



2 kommentarer: