onsdag 15 januari 2014

Sista minuten kläder inför sista minuten resan norrut

Efter att vi firat jul och nyår med lera och slask så beslöt vi att boka en sista minuten resa till snö och vinter.

Då det kändes som om hösten tänkte fortsätta i evigheter så hade en del av de kläder jag hade tänkt sy till vintern lämnat på hälft och då jag började packa barnens kläder för resan fick jag plötsligt ett behov av att färdigställa lite kläder..

På tur låg underställ till barnen av ribbstickade tyger från Nosh och en ny fleeceoverall till Isak. 






Kände en viss tidspress då jag klippte till och sydde kläderna och är inte 100% nöjd med alla detaljer. Då jag t.ex. skulle klippa till ärmarna på Idas tröja så märkte jag att det gula tyget inte skulle räcka. Bytte därför färg på ärmarna så att Idas blev svarta och Isak fick gula:) Om tiden inte varit så knapp så hade jag kanske också prövat mig på att snygga till sömmarna med lite stickningar men nu så fick det bli enklaste vägen. Mönstret på tröjorna är ur boken Heilt Spesiell og Jubel. Tycker modellerna på tröjorna i denna bok är lite snävare och valde därför prova ett nytt mönster ur den boken och det blev riktigt bra. Leggings mönstret är Hopsis ur Ottobre 4/12 ( förlängt med 2 storlekar).

Då jag klippte till fleecehalaren så hade jag igen brottom och missade lite i mönsterpassningen så fotbollarna på framstycket hamnade lite snätt. Funderade också att skippa fickorna men tyckte då att det skulle bli lite för tråkigt. Hade en svart trikå med vita prickar hemma som fick bli fickor och foder i huvan. Kantade med svart men hade ingen svart dragkedja hemma så den fick bli vit. Små missar stör ju förstås inte Isak och han fick i alla fall en mjuk dräkt att ha på sig under resan. Modellen har jag sytt tidigare och mönstret är en omarbetad variant av modell 13 i Ottobre 6/10.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar