söndag 5 januari 2014

Sylandia 1/2014


Nu i helgen gick årets första Sy-lan av stapeln och här i årets första blogginlägg kommer jag att presentera resultatet av denna underbara sytid i gott sällskap :)


Först ut blev en huvtröja modell längre som jag sydde till Ida. Här har jag satsat på färgkombinationer och detaljer. Det blev en stor flugsvampsficka i prickig velour på framstycket och ärmarna fick lappar för armbågar och ärmslut i enfärgad trikå. Mönstret är en kombination av huvtröjorna i Ottobre 4/13. Tygerna kommer från Lillestoff, Eurokangas bitsida och från Butinette.

Det blev också två par jeggings till Ida. Första paret sydde jag i en jätteskön stretchcollege som jag hittade i Sampsukkas monter på Handarbetsmässan i Tammerfors. Tyget till det andra paret blev ett tunt stretchjeans tyg med stjärnor som jag har köpt i Berlin. Tråkigt nog kortade jag av mönstret, som är från Ottobre 4/11, ganska rejält efter att jag hade jämfört det med ett gammalt par av Idas leggings och detta resulterade i att speciellt byxorna i stretchjeans blev onödigt korta då dessa inte alls töjde på längden.

Isak fick inte så många plagg denna gång men en tröja blev det i alla fall. Modellen är ur boken Heilt spesiell og jubel och Nosh ubåtar har jag köpt från Ahkera-Liisa och det randiga tyget från Pehmiä.

Här barnens kläder:



Till mig själv sydde jag en tunika med krage och rosett bak. Mönstret på tunikan är ur Ottobre 5/13, rosetten och kragen är egen design:)  Mönstrade tyget köpte jag på Ahkera-Liisas mellandagsrea och det enfärgade är från Eurokangas. Blev riktigt nöjd med denna, hoppas bara att kragen håller frormen i användning. Har förstärkt den med vanligt limtyg.


Till mig själv sydde jag också en pyjamas av tyger som jag fyndat förmåligt från Lillestoff.
Mönstret på tröjan är ur Ottobre 5/12 modell 8 och byxmönstret ur Suuri-Käsityö nr 11-12/2012.


Tiden på Sy-lan går som vanligt alldeles för snabbt men med denna helg i bagaget så har jag igen ny sy-inspiration och det känns bra att fortsätta det nya året.

Gott Nytt 2014 till alla!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar