fredag 19 april 2013

Sommartunika

Det här fina bambityget från znokdesign kunde jag bara inte låta bli när jag i måndags såg det "live" hos Ahkera Liisa. Köpte alltså hem en bit som skulle räcka till en sommartunika åt Ida och igår kväll blev tunikan klar! Själv är jag riktigt nöjd med resultatet och Ida likaså:) Härligt sommarglad blev den.

Som mönsterbas har jag använt Princess ur Ottobre 4/12. Jag har använt detta mönster förr och tycker det fungerar bra som bas för en tunika. Här bytte jag dock ut de långa ärmarna mot korta puffärmar. Iden med fickorna fick jag från en syjuntavän som i Onsdags gjorde en så fin jacka till sin dotter med liknande påsydda fickor, kallas kanske för att härma men jag föredrar att kalla det för komplimang... Tyckte alltså att fickorna med en enkelt rynkad överkant blev så mycket snyggare än vanligt raka påsydda fickor:)

Måste också nämna att denna tunika är mitt andra riktiga plagg där jag använt mig av min bandkantarpressarfot för att kanta hals och ärmhål och denna gång blev jag nog riktigt nöjd med resultatet, tycker också att jag denna gång fick rätt spänst på resåren:)

Fickornas randiga tyg hittade jag på Eurokangas bitsida. Har en ganska rejäl bit hemma så tror att nästa projekt blir att matcha tunikan med randiga tights.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar