måndag 16 september 2013

Randig oversize tröja till reseväskan

Berlinresan närmar sig! Andreas skall springa Berlin Marathon och jag följer med som turist. Vi kommer att vara i Berlin 3 nätter och 4 dagar. Vi åker med en grupp och denna gång blir det en resa utan barnen. Det blir antagligen någon gemensam middag och kanske lite annat program med gruppen men annars fanns där en hel del tid för eget program och jag har förstås siktat in mig på lite tygshopping:) 

Som vanligt då en resa närmar sig så börjar jag fundera på vad jag skall packa med för kläder och nästan varje gång så känns det som om man inte har de rätta kläderna trots att skåpen är ganska så fulla...  I går kväll beslöt jag därför att sy en tröja som jag tänkte skulle passa för resan. Det här är den typen av tröja som jag kanske inte skulle gå omkring med hemma men som känns helt ok för en avslappnad middag i gott sällskap.

    

Mönstret på denna oversize tröja hittade jag i Burda style nr 9/13 och är något av det lättaste jag har sytt på länge. Fram och bakstycket sitter i hop (dvs inga axelsömmar), ärmarna sys enkelt fast i tröjan med en helt rak söm och sedan var det bara att sy sidsömmarna, kanta halsen och fålla. Förutom att kantningen av halshålet först misslyckades så var den riktigt rolig och snabb att sy. 

Tyget hade jag redan för ett bra tag sedan spanat på i Eurokangas "trendi trikoo" stuvbits låda men då visste jag inte riktigt vad det skulle bli så jag lämnade biten till sitt öde. Nästa gång jag besökte Eurokangas fanns otroligt nog biten kvar och då hade jag antagligen bearbetat biten i mitt undermedvetna för då såg jag genast en oversize tröja framför mig:)

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack Maya, kändes nästansom om den var för enkel då jag tittade på mönstret men den blev riktigt bra:)

      Radera
  2. Jättefin! Du har verkligen fått ränderna på rätt ställe, jag menar de smala och tjocka etc.
    Köpte det Burdanumret endast pga din fina tröja! Om jag får sytt någon är en annan femma, men nu har jag mönstret i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt, tack! Hoppas att du snart får en liknande tröja i garderoben:)

      Radera