fredag 11 oktober 2013

En ny favorittröja!


Tycker verkligen om färgkombinationen ceriserosa och orange och när jag hittade en meters bit av detta tyg i Neenuskas montern på handarbetsmässan i Seinäjoki så var den verkligen svår att motstå. Måste erkänna att jag först hade tänkt sy en tröja till Ida men eftersom biten var rätt stor så blev frestelsen för stor och jag klippte i stället till denna tunika/tröja till mig själv. Mönstret är onion 2048 men jag har gjort en del ändringar på vägen.


Då jag först hade sytt ihop delarna så var den lång som en klänning med 3/4 lärmar. Ville ha en kortare modell som passar till vardags så jag tog bort sa 25 cm på längden och förlängde ärmarna. Med inspiration från senaste tröjan jag sydde till Ida så valde jag också att runda fållen på bakstycket en aning. Tyckte ändå att det fattades något, funderade på fickor eller knapplist, men hittade sedan ett band på Halonen som passade perfekt till tyget och jag blev riktigt nöjd med slutresultatet.

På mässan i Seinäjoki köpte jag också filtkulor och pärlor som jag har gjort ett halsband av. När jag köpte kulorna så tänkte jag inte alls på att de skulle matcha tyget utan valde de färger som tilltalade mig. Nu när tunikan är klar så märkte jag att halsbandet och tröjan hör i hop:)


Ida 5 år är min personliga bloggfotograf, hon är alltid på hugget och tycker det är roligt att fota mamma:) Det är roligt att se hur hon har börjat lägga märke till när en bild blir bra eller dålig och kan säga till mig om jag står konstigt. 

Hon fick en egen kamera till julklapp men våran Ipad är nog i flitigare användning och där Ida går fram med kameran så är det inget som lämnar ofotograferat:) Tur att det är lätt att radera men en hel del komiska bilder finns nog sparade i hennes fotomapp:)

Nedan ett par av Idas höstbilder från idag.





1 kommentar: