fredag 25 oktober 2013

Lets Race!

Isak har vuxit och det märks på kläderna. Rensade skåpet och gjorde plats för nya större kläder.

Basplagg som mjuka byxor och tröjor behövs hela tiden och jag köpte en bit svart velour på tygloppis med tanke på byxor till Isak. Helt svarta byxor verkade lite tråkigt men hittade ett par byxor i min nyinförskaffade bok Heilt spesiell og jubel (som för övrigt är en väldigt inspirerande bok) som hade en rand i avikande tyg på ena frambenet. Tänkte att detta mönster kunde vara värt att pröva, verkade enkelt och snabbsytt.

Sedan kom jag på idén att matcha byxorna med en tröja av lillestoffs racetyg och beslöt att pröva ett mönster på en reglantröja ur samma bok som hade en rolig detalj med "kantade"reglansömmar och när jag klippte till byxorna tyckte jag att ett par detaljrika bakfickor också kunde vara roligt och vips hade mina enkla basplagg förvandlats till lite mera tidskrävande projekt :)

Men oj vad jag blev nöjd med detta Race set! 




 
Detaljerna: På bakfickorna apllicerade jag trafikljus (bitar som jag klippt ut från racetyget) och satte till en remsa randig trikå när jag sydde i hop övre och nedre delen av fickan. Mittlinjerna har jag broderat för hand med en vit lite grövre tråd.
Reglansömmarna har jag kantat med samma randiga trikå. Kantningarna har jag sytt ner mot fram- och bakstycket med en stickning.



Racerpojken är också nöjd :)






2 kommentarer: