onsdag 22 maj 2013

Välkommen lilla vän!

Tiden går fort och veckorna susar förbi med full fart. Trots att jag är vårdledig så känns det ändå ofta som om kalendern är fullspäckad med program och visst är det roligt, men då blir det också lätt så att sådana saker som inte har någon bokad tid skjuts fram vecka efter vecka.

Så har det också varit med denna grej. Våra vänner fick sin andra söta lilla älskling redan i Januari men vi har inte kommit oss iväg för att hälsa på dem och överräcka den present som jag ivrigt sydde redan i  februari! Det är verkligen så att man får skämmas lite, dels har vi och barnen med jämna mellanrum varit lite flunssiga och det har också i sin tur satt käppar i hjulen... Som tur var ville min vän låna några mönster av mig så att vi slutligen fick till en träff och äntligen kunde jag överräcka presenten. Var dock lite orolig om kläderna redan skulle vara försmå.
 

Settet består av ett par sparkbyxor, en body och en filt. Frottetyget med de söta små katterna är från Metsola och den rödprickiga trikån är från Eurokangas. Mönstret på byxorna har jag ritat av från ett par Me&I byxor med lite små ändringar. Bodyn har sitt ursprung från tröjan Baby Basic i Ottobre 4/11.
Filten valde jag att kanta med vi resår. Skärde till en lång remsa av en rundstickad resår och använde mig sedan av min husqvarn-viking bandkatarpressarfot .Måste säga att det gick över mina förväntningar. Rekommenderar faktiskt denna pressarfot som jag köpte från symaskinsexperten (http://www.symaskinsexperten.se/Tillbehoer/Husqvarna-Viking/Pressarfoetter/Bandkantare-12-mm.htm)
 
Till den lilla tjejen storebror sydde jag en tröja i Be timeless traktorfrotte som jag hade beställ från Royal-Tuote. Mönstret är Pinaatti från Ottobre 1/10.
 

 
Önskar den lilla och familjen lycka till! Hoppas kläderna passar och att filten kommer till nytta!


2 kommentarer:

  1. Åh nu blir jag ju alldeles lycklig! Dels för att fina kläder alltid gör mig lycklig och dels för att jag PRECIS ( en halvtimme sedan ) beställde just en sådan bandkantare :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag har varit riktigt nöjd med min bandkantare. Blev tvungen att bryta upp fåran där resåren skall löpa en aning för att resåren skall matas fram smidigt genom bandkantarpressarfoten. Skär sedan till remsor som är dryga 5 cm i bredd, kör 4-vik och resultatet blir snyggt bara man hittar känslan för hur mycket man skall spänna resåren eller den trikå man kantar med :)
      Har gjort ett eget blogginlägg om bandkantaren här: http://mosastuff.blogspot.fi/2013/03/ny-mojang-bandkantare-till-min.html

      Radera