söndag 19 maj 2013

Välkommen sommar! Tröja, shorts och sommarjeans till Isak

Värmen har överraskat oss och så också alla urväxta sommarkläder. Har beställt en hel del tyger till sommarkläder från både Lillestoff och JNY men de har ännu inte hittat hem till oss. Kan ju dock inte påstå att jag skulle vara helt utan tyger hemma och en hel del av både små och större restbitar fyller tyghyllan.

Av Lillestoffs drakar hade jag en mindre bit kvar som just och just räckte till ett framstycke och en ärm till en kortärmad tröja. Den andra ärmen och bakstycket fick bli limegröna. För att piffa upp den limegröna ärmen sydde jag på två stycken vita ränder och kantade också både halshål och ärmar med vit resår.

Till tröjan sydde jag också ett par limegröna shorts med kantningar i vitt. För kantningarna har jag använt min kantbandspressarfot men märkte att det var svårt att veta hur mycket jag skulle spänna resåren för att få ett snyggt resultat på shortsen. Blev här inte helt nöjd med resultatet på kantbanden som jag tycker blev lite för spända.

Både shortsen och tröjan passar dock riktigt bra på vår lilla vilding:)

Mönstret på tröjan är ur senaste Ottobre 3/13, Brave Firemen och shortsen är från Ottobre 3/12, Donkey.
 
 
Tidigare i Veckan sydde jag också ett par sommarjeans till Isak men är inte helt nöjd med modellen som är Summer Pull-ons från senaste Ottobre. Enligt bilden på byxorna i tidningen så fick jag den uppfattningen att dom skulle vara en lite lösare modell och tänkte att dessa borde bli bra på våran Isak. Då jag sedan hade klippt ut delarna och på syjuntan skulle sy ihop byxorna så tyckte jag nog att dom såg aningen snäva ut och blev osäker på om dom färdiga byxorna överhuvudtaget skulle gå på våran lilla herreman. Kan dock konstarera att byxorna nog går på men dom är verkligen av modellen Slim-fit och riktigt lekvänliga är dom knappast men kan passa bra på vårfesten.
 
Modellen var ganska lätt och betydligt snabbare att sy än Idas sommarjeans som jag sydde tidigare. Denna modell har alltså bara "fejk" gylf och linning med resårband. Tyget kommer från Royal-tuote och är ganska mjukt och stretchar en aning.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar