torsdag 21 mars 2013

I väntan på sommaren!

I går var det onsdag och onsdagar betyder för min del sytid på kvällen i form av syjunta :) Redan på dagen då Ida var i klubben och Isak sov i vagnen hade jag en perfekt stund för mig själv där jag funderade ut ett mönster till en klänning enligt en tanke som jag hade fått kvällen innan.

Utgick från ett basmönster på en reglantröja från boken, Joka tyypin Kaavakirja II, som jag hade lånat av en syjunta vän. Ändrade först mönstret lite enligt en modell på en klänning som också fanns i boken men tog mig sedan friheten att gå enligt mina egna idéer. Tanken var att göra en singoalla klänning till mig själv som jag inte skulle se allt för gravid ut i. Klänningen har rejält med rynk runt halsen på framstycket och på ärmarna, bakstycket är nästan slätt. Både fram och bakstycket  har aningen formade sidsömmar och så lade jag till ett bystveck för att få ett bättre fall på framstycket.
Och till min stora glädje så blev slutresultatet ganska exakt vad jag hade i tankarna!

Passade också på att sy en kepsmössa till mig själv av tygresterna medan barnen så snällt lekte att dom var på fotbollsträning i morse:)

Tyget beställde jag tidigare i vinter just med tanke på ett sommarplagg till mig själv. Kommer faktiskt inte mera i håg från vilken shop det var men tyget är i alla fall Liandlos "Star All turkos" och det ger i alla fall mig känslan av sommar, hav, villa och båtliv.

 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar