lördag 27 juli 2013

Vila i Frid Bernhard Möuts 1920-2013

Min farfar, en älskad och omtyckt gammal man tog sina sista andetag här hos oss för snart två veckor sedan. Farfar fyllde 93 år i Januari och fick ett långt liv och har hunnit uppleva mycket av vårat lands historia.  Han var en av den ständigt minskande gruppen krigsveteraner som har kämpat på liv och död vid fronten för vårat lands självständighet! Min farmor och farfar levde länge i all sin enkelhet i en gammal stuga utan varken dusch eller WC. På vinden hade han sin lilla snickarboa där han täljde små trägubbar, skålar, båtar eller målade tavlor som ofta pryddes av gamla fullriggare eller skärgårdsmotiv.  Hans konstverk finns säkert bevarade i många hem runtom i bygden.

Nu blev det då dags för familj och vänner att samlas för att ta ett sista farväl på farfars begravning och eftersom både barnens och min garderob mestadels innehåller ganska färgglada kläder så ville jag gärna sy något nytt till begravningen. 

Det blev varsin klänning till mig och Ida och Isak fick en liten väst av tygresterna från Idas klänning.
Min klänning är sydd i ett tunt tyg från Eurokangas med mörkgrå botten och små beiga blommor. Tyget är lite småveckigt som gjorde att det töjde en hel del och det var lite svårt att klippa och sy i detta tyg. Mönstret är Onion 2017. Idas klänning och Isaks väst är sydd i en prickig trikå som jag hittade på Eurokangas bitsida. Mönstret på Idas klänning är en omarbetad Lucky Cat från Ottobre 1/13. Dekorerade klänningarna med naturvita spetsband.



Nedan en lite dålig bild av en tavla målad av min kära farfarar som vi har fått till bröllopsgåva





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar